About Me

My photo
Malaysia
"Tiada kate2 indah utk mggambarkan peribadi, dr kace mata mahupom mata ati..ape yg dilihat, itulah diri.. miskin harta, kaya dgn cita2.. usaha digali seganding semangat yg dicipta. pernahku tersungkur..tp ttp berani bangun kembali..aku setia menjadi pencari ilmu.. makin byk yg dicari.. namun, baru bagai buih2 dilautan.. kugagahi kaki utk melangkah..mencari destinasi yg abadi.. Ya ALLAH, kurniakanlah SYURGAMU layak bgiku..ameen..

Sunday 11 November 2012

Kelebihan Berwudhu

    Tiap kali kita hendak bertemu dengan raja segala raja perkara yang semestinya kita lakukan hingga hari akhirat ialah mengambil wudhu dan bersiap sedia untuk solat.

     Di akhirat kelak ada tiga cahaya yang berlainan:
                                                           
* cahaya yang pertama seperti bintang-bintang

* cahaya yang kedua seperti cahaya bulan

* cahaya yang ketiga seperticahaya matahari  





 

1.Ketahuilah kamu bahawa cahaya yang pertama adalah wajah-wajah manusia yang ketika di dunia mereka meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil wudhu apabila terdengar azan

2.Ketahuilah kamu bahawa cahaya yang kedua adalah wajah-wajah mereka yang mana mengambil air sembahyang sebelum berkumandangnya azan.

3. Ketahuilah kamu bahawa cahaya yang ketiga ialah cahaya seperti matahari yang mana mereka di dunia sudah bersiap sedia dalam masjid sebelum azan berkumandang lagi....


                                                                   gambar hiasan




























                                                                          

No comments:

Post a Comment